Schepen

De Benelux, België, Nederland en Luxemburg vertegenwoordigen samen 78% van de EU-binnenvaart. Nederland heeft de grootste en modernste vloot van binnenvaartschepen van Europa (ca.8.000 schepen), met een totaal laadvermogen van 9 miljoen ton. Deze vloot neemt een totaal aandeel van 34% van het goederenvervoer voor zijn rekening. Om enig idee van de efficiency van vervoer over water te krijgen; Het grootste binnenvaartschip in de Nederlandse vloot is een motortankschip van 147 mtr lang en 22,80 mtr breed en heeft een laadvermogen van 13.331 ton. Onder Belgische vlag varen ca. 1.200 binnenvaartschepen met een totale capaciteit van 1.859.439 ton.

Kansen en groei

De verwachting is dat het vervoersvolume in de binnenvaart de komende jaren met procenten zal stijgen. Met name bij de containervaart, zand- en grindvervoer en bij de tankvaart. Hoe meer vervoer er over water plaatsvindt, hoe meer de verkeersdruk en vervuiling afnemen. Dit gegeven biedt kansen voor nog verdere groei in de branche. Deze groei, maar ook vergrijzing zorgen voor een krappe arbeidsmarkt op het water.

Het Europese vaarwegennet heeft zo’n 51.700 kilometer aan kanalen, rivieren en meren. Daarvan is ongeveer 20.000 kilometer voornamelijk geconcentreerd in Nederland, Frankrijk, Duitsland, België en Oostenrijk. Door het fijnmazige, uitgebreide vaarwegennetwerk kun je met de binnenvaart heel veel bestemmingen in Europa bereiken. Van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee, van Amsterdam naar Basel, van Delfzijl naar Antwerpen. Overal kunnen binnenvaartschepen goederen tot diep in het achterland van Europa brengen. Vrijwel alle grote, belangrijke industriële gebieden in West-Europa zijn met de binnenvaart te bereiken. Maar ook veel gebieden aan kleinere vaarwegen zijn met kleine vrachtschepen goed bereikbaar. 

Bekijk hieronder de diverse soorten schepen: