Heb je geen zin in een saaie 9 tot 5 baan maar wil je avontuur in je werk en droom je van een arbeidsplek die er iedere dag anders uitziet? Ben je geïnteresseerd in techniek, houd je van de gezonde buitenlucht en wil je graag reizen? Dan is de binnenvaart misschien iets voor jou! Op deze site onder Opleidingen staan de opleidingen in België en Nederland die je kan volgen om te gaan werken in de Binnenvaart. Kijk naar deze video om een goed beeld te krijgen van alles wat de binnenvaart te bieden heeft.
Er zijn in Nederland en België verschillende binnenvaart opleidingen die je voorbereiden om te gaan werken in de binnenvaart. Er zijn opleidingen op verschillende niveaus en in verschillende plaatsen. Neem eens een kijkje bij de open dagen en ervaar wat de binnenvaart jou te bieden heeft. Kijk ook deze video om een beeld te krijgen van de binnenvaart.
Wilt u donateur worden van Wereld van de Binnenvaart en daarmee helpen de binnenvaart te promoten? Klik dan snel op de contact button en we nemen zsm contact met u op.
Vraag een willekeurige voorbijganger wat een kunstwerk is en je krijgt als antwoord: “Een schilderij of beeldhouwwerk, te zien in een museum.” Dat klopt natuurlijk, maar behalve deze vormen van artistieke kunst bestaat ook het bouwkundige kunstwerk. In de civiele techniek een gangbaar begrip en wij, die leven op en met het water, weten dit
Het bericht
Deze special brengt vaart in de carrière van lezers die op zoek zijn naar een opleiding of een (andere) baan. Met andere woorden: kijk eens op het water wat voor geweldige beroepen er voor het oprapen liggen. In deze speciale uitgave besteden we aandacht aan alle denkbare opleidingen voor de scheepvaart, haven, logistiek en aanverwante
Het bericht
WaterWerk gaat Nederrijn, Lek en IJssel schoner en natuurlijker maken
In opdracht van Rijkswaterstaat gaat WaterWerk maatregelen uitvoeren op de rivieren Nederrijn, Lek en IJssel-Zuid. Dat gebeurt op basis van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). WaterWerk is een aannemerscombinatie van Boskalis, Van Oord en Martens en Van Oord. Maandag 15 december zetten plaatsvervangend directeur-generaal Patricia Zorko van Rijkswaterstaat en vertegenwoordigers van de drie aannemers van
Het bericht
De jaarlijkse Kerstspecial van de Binnenvaartkrant biedt een uitgelezen kans om uw klanten en andere relaties te bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen, en hen het allerbeste voor het volgende jaar te wensen. Deze sfeervolle uitgave is de laatste krant van het jaar en verschijnt ongeveer een week voor Kerst. Een ideale gelegenheid om
Het bericht
‘Stremmingenkaart’ van KBN toont hoe slecht het gesteld is met sluizen
De binnenvaart dreigt vast te lopen op de eigen infrastructuur. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) presenteerde op 15 december voor het eerst een zogeheten ‘stremmingenkaart’ van de veertig meest gebruikte sluizen in Nederland. De kaart laat zien waar de binnenvaart het vaakst te maken heeft met ongeplande stremmingen. KBN noemt de conclusies ronduit zorgelijk. De analyse
Het bericht
Unifeeder en P&O Ferrymasters gaan verder onder naam DP World
DP World brengt zijn maritieme diensten wereldwijd onder één uniforme merkidentiteit. De activiteiten van Unifeeder, P&O Ferrymasters en P&O Maritime Logistics gaan voortaan verder onder de vlag van DP World. Dat sluit aan bij eerdere integraties binnen DP World, onder meer op het gebied van havens, terminals, economische zones en logistieke activiteiten. De drie bekende
Het bericht
Regels voor bijmengen biobrandstof in binnenvaart versoepeld
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maakt de regels voor het ‘groen bijmengen’ in binnenvaartbrandstof in 2026 tijdelijk minder streng. Aanleiding is de vertraging bij de invoering van dezelfde Europese regels in België. Met de maatregel wil het ministerie bunkertoerisme over de grens te voorkomen. Per 1 januari aanstaande treedt de hervormde Brandstoftransitieverplichting in
Het bericht
Bouwrijpe vaarwegprojecten verdienen zelfde aandacht als spoor en weg
Het Duitse Initiatief Systeem Waterweg (ISW) verwacht van de federale overheid dat zij, net als bij spoor- en weginfrastructuur, ook alle vaarwegprojecten financiert die klaar zijn om uitgevoerd te worden. Onder het motto ‘we bouwen alles wat bouwrijp is’ spraken de Duitse coalitiepartners in oktober af om van 2026 tot 2029 3 miljard euro extra
Het bericht
De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun opwaartse trend doorbroken. Beide benchmarks zagen op weekbasis een verlies van ongeveer 1,5 procent. Brent Crude sloot de week af op $ 61,12 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de laatste handelsdag af op $ 57,44 per vat. De voornaamste oorzaak voor de daling kwam voort uit
Het bericht
Omdat de beroepsvaart op het Merwedekanaal afneemt, draagt Rijkswaterstaat Midden-Nederland het beheer ervan af aan gemeente Utrecht. Het onderhoud voor de komende dertig jaar koopt het Rijk af voor 136,6 miljoen euro. Het Rijk, de gemeente Utrecht en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) overleggen al lang over de overdracht van het eigendom en beheer van
Het bericht
De lidstaten van de Europese Unie hebben een akkoord gesloten over de vangstmogelijkheden voor de zeevisserij in 2026. Daarin is afgesproken hoeveel de vissers in de EU-lidstaten per visbestand mogen vangen. De Europese Raad van Visserijministers maakt elk jaar in december afspraken over de zogeheten visquota. Met derde landen (landen buiten de EU) sluit de
Het bericht
Sluis Schijndel draait sinds vrijdagmiddag 12 december weer. De schade die was ontstaan na een aanvaring eind november, is hersteld. Donderdag is de werking van de sluis uitgebreid getest. Uit onder meer een uitgebreide 3D-scan bleek dat de deuren niet beschadigd waren. De wel beschadigde onderdelen, zoals de sokkels waar de motoren op stonden, zijn
Het bericht
Eindrapport Binnenvaarttafel: resultaten blijven uit
Concrete resultaten blijven uit bij de Binnenvaarttafel, omdat het overleg vooral als overlegplatform is ingericht en het ontbreekt aan uitvoeringsmandaat, capaciteit, structurele financiering en een heldere organisatiestructuur. Dat schrijft voorzitter Jeroen de Haas in zijn eindrapportage: de onderlinge verbinding verbeterde de afgelopen twee jaar wel, maar de tafel blijft achter op de oorspronkelijke ambities. Het
Het bericht